onsdag 22 juli 2015

Spontant, snabbt och kollektivt

Söndagmorgon och jag sitter vid frukostbordet här hemma. Vädret var aningen tråkigt med regntunga skyar och gråmulet i övrigt. En tågresa har diskuterats fram och tillbaka en längre tid, men inget beslut i hur, när och vart har vi kommit fram till. Jag slänger ur mig åt mannen att kanske vi hoppar på ett tåg idag och han som egentligen är den mer impulsiva av oss är genast med på noterna. Vi fixar med avbytare till farmen, packar varsin ryggsäck och så är vi på väg. Lite sista minuten eller nära ögat kanske man kan säga, men vi hann. Vi köpte biljetter i Vasa kl. 14.57 och tåget startade mot Tammerfors kl. 15.00. Med andan i halsen kastade vi oss ner i tågvagnen och pustade ut, yes äventyret började. Barnen hade aldrig tidigare åkt tåg så det i sig var äventyrligt.

Under tågresan söktes några hotellalternativ som skulle passa de små fotburna turisterna. Några minuter innan vi anlände till storstaden bokades Cumulus Koskikatu. Det var ca 500 meter från järnvägsstation och riktigt i centrum invid forsen. När vi kom fram till hotellet upptäckte vi även att där fanns en ordentligt utrustad lekpark direkt utanför som passade för barn i alla åldrar, det var ju en trevlig överraskning. Hotellet i övrigt var också bra för barn, ett stort lekrum med bland annat hoppborg, pingisbord och i källarvåningen hittade vi bastu och två bassänger så det blev även att bada båda kvällarna.

Tågresan tog ju knappt två timmar så på söndagkväll var vi framme vid 17-tiden så vi sökte rätt snabbt upp ett middagsalternativ och sen tog vi en promenad runtom i Forsparken. Vi blev fascinerade av alla kärlekslåsen som var fastlåsta på en av broarna över forsen.

Planen för måndag var Särkänniemi och så blev det. Vi åt frukost och tog sen första bästa buss till Särkänniemi. Parken öppnade först elva och en del av attraktionerna först tolv så vi hamna att vänta lite innan allt öppnat. Det fanns mycket att göra att i parken, men priset per armband var också högt. Tilde som ännu är under 100cm behövde inget armband så det var ju lite bra för oss ändå. Med upplevelsearmbanden fick vi tillgång till allt i parken, till delfinariet, planetariet, akvariet, utsiktstornet, djurparken och till åkattraktionerna. För Tilde fanns dock inte många attraktioner som hon fick åka i själv och Wilmer behövde också en vuxen med sig i de flesta. Dessutom var det nog ordentliga köer till de häftigare grejerna så Wilmer och Michael hamnade nog att köa en del. Angry Birds leklandet underhöll Tilde och mig under tiden. Tilde for upp och ner i näten och tunnlarna så jag hade fullt sjå att hålla koll på klänningstyget hennes.

En tupplur efter allt klättrande passade tjejen bra och själv fick jag sitta en stund och bara titta på människorna. Vädret för dagen var soligt och molnigt, varken för varmt eller för kallt. Vid halv sex-tiden började även Wilmer vara nöjd med dagen och vi avslutade och tog bussen tillbaka till centrum. Innan vi gick till hotellet passade vi på och åt middag på en den lilla thai-restaurangen intill hotellet. Mums, mums säger jag bara!

Igår avslutade vi vistelsen med att besöka några butiker under promenaden mot järnvägsstationen. Vi hoppade på tåget vid 11 och var framme i Vasa igen strax efter kl. 13. Allt gick så smidigt och snabbt så det här kommer vi att göra om, alltså att resa mer kollektivt med barnen. Ingen behövde trötta ut sig med att köra, koncentrera sig på stadstrafik, söka parkering och syskonbråken i baksätet slapp vi till stor del också. Skönt med en paus från semestervardagen här hemma som också blir vardag!