fredag 4 september 2015

Som en bro över mörka vatten

Fredagmorgon och jag har ledig dag. Jag har slumrat in och ur sömnen sen kl. 6.00 imorse, haft besök av båda barnen under mitt täcke och fått smeka deras varma kroppar och rufsiga hår. Kaffet smakar och radion står på, den sprider musik, information om helgens händelser i bygden samtidigt som nyheterna tränger sin in i vårt varma, lugna fredagsmys. Nyheterna från omvärlden denna fredagsmorgon, samma fredagsmorgon världen över. Miljoner och åter miljoner av människor på flykt, män, kvinnor och barn. Pappor, mammor som gör det yttersta för att rädda sina barn undan krig, svält och miserabelt elände med en förhoppning om en bättre framtid för sina barn. 

Mitt hjärta knyter sig och mitt samvete skaver. Jag är så otillräcklig i det stora. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar