torsdag 27 juli 2017

När man inga gröna fingrar har

Troligen i och med att det blev lite lugnt och rastlöst i några dagar så blev det dags att ta tag i några små projekt på gården som legat och grott och och växt till sig i mitt huvud. Och så är det ju som det är vanligtvis hemma hos oss, jag tänker, planerar och visualiserar medan mannen är den som tar tag i saken, genomför och slutför. Tackar honom för det, utan honom skulle nog väldigt mycket bara lämna vid idéstadiet.
 
Joo, det här med att odla i ordets rätta bemärkelse och att ömt vårda är ju inte riktigt min grej. Inomhus har jag för tillfället fler plast- och tygblommer än levande och de tre stackare till grönväxter som fortfarande finns till får nog verkligen föra en motsträvig kamp för att överleva. Ute på gården lyckas ju nog grönskan ändå frodas men inte direkt i form av önskvärd växtlighet. När ogräset har fått fotfäste och jag inte kan se framför mig hur jag skulle kunna råda bot på dess framfart, då är det dags att se andra lösningar. 
 
  
Det som tidigare var en tät matta med diverse ogräsväxter utan hejd i mina ögon är numera en med natursten belagd yta. De få ädla växterna som gick att rädda har fått flytta över i kruka och tusan också om det inte blev mycket snyggare så här. 
Nästa projekt som startades upp idag var de gamla kärrhjulen som ska bli några slags grindstolpar. Det här är något som jag har haft en bild av i huvudet i flera år, men först gällde det ju att hitta de rätta hjulen också. I våras skickade jag mamma och pappa på loppis för att kolla in kärrhjul och de hittade ett par som var i riktigt bra skick. Vi får väl se då om det blir ungefär som jag föreställt mig. 
Sen är jag ju lite stolt att jag i typ fyra veckors tid lyckats hålla denna örtodling grönskande. Knepet är att jag köpte förodlade krukor på Sale som jag planterade ut i mitt gamla tråg. De har tydligen trivts så bra i värmen på terassen och även fått vatten tillräckligt så att det har växt till sig och frodats. De är mest fina att se på och dofta på, men visst är jag och plockar lite smått nu och då också för att blanda i någon maträtt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar