söndag 6 mars 2016

Len soppa med sting i

Ingen matlust direkt dessa dagar med feber och ömma halsar. Ändå behöver man ju få nått smått i sig så igår medan jag ännu var rätt hög på Burana bestämde jag mig för att göra en mixad morots- och potatissoppa. Jag kollade lite recept och blandade sen till lite på må få.

3 potatisar
5 morötter
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
olivolja
höns- eller grönsaksbuljong
vatten
1 burk créme fraiche
lite sweet chilisås
salt, cayennepeppar

Jag stekte lök och vitlök i oljan. Tillsatte buljong (hade varken höns- eller grönsaksbuljong, men använde kryddpåsar ur nudelpaketen), vatten, potatis och morot i bitar. Lät koka tills de var mjuka. Smaksatte med sweet chilisåsen, salt och peppar. Mixade med stavmixern till en jämn puré, blandade slutligen ner créme fraiche och mixade lite till. Soppan var len och slank lätt ner, men gav även en liten kick tack vare hettan. Vi åt med osttoast till. Absolut inget märkvärdigt det här, men bäst att jag skriver ner det ifall jag ska komma ihåg att göra det fler gånger, som variation till våra annars väldigt enformiga måltider.

Och sen landade jag mellan lakanen igen med frossa och svettbad som så snällt turades om med att besitta min kropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar