tisdag 2 januari 2018

Ett försök i att förstå

                         
När jag bara har ork och lust försöker jag låta litteraturen och böckerna föra mig in i andras världar för att som jag säkert nämnt tidigare, det gör min egen värld så mycket större och om inte mer begriplig men mer färgstark, mångfacetterad och det är väl ett försök i att förstå det mest intressanta enligt mig, människan. 

För några veckor sedan började jag läsa Åsne Seierstads senaste litterära reportage "Två systrar". Två norska tonårsflickor med somalisk bakgrund som plötsligt en dag försvinner utan familjens vetskap för att bli en del av IS. De senaste årens utveckling i världen och de krig, konflikter och de elände som drabbat särskilt Syrien och Irak har en viktig del i denna bok. Ingen av oss har gått helt oberörda av det som sker, vi har sett på nyheterna, vi har träffat människor på flykt från dessa länder, vi har hört om terrorattacker i västvärlden och på allt närmre håll. Vi har vetskap till en del om vad som sker, men troligen en väldigt begränsad sådan. Frågor som vem och varför ställer kanske de flesta av oss också, men så lämnar det där... Det är liksom rätt svårt och rätt krävande att få en större bild av det som sker och det är helt förståeligt. Därför rekommenderar jag åtminstone den som är lite intresserad att läsa boken, Åsnes journalistiska skildringar beskriver en utveckling och  ett händelseförlopp som till en början är helt obegripligt, men vartefter jag läste blev tydligare och tydligare.  


Familjen och alldeles särskilt föräldrarna till dessa två flickor är ju de som gjort denna bok möjlig. De valde trots den desperation de lever i fortfarande att dela med sig sin historia i hopp om att väcka andra föräldrar, familjer och samhället för radikaliseringsprocessens framgångar. Det är verkligen stort av dem att göra detta och på blotta sig för världen, som för utom att tacka dem även kan klandra dem rejält.  

Åtminstone känner jag att jag nu vet mer än tidigare om IS och deras arbetssätt, jag vet mer om Syriens konflikter och lokalbefolkningens villkor, jag vet mer om de mest radikala former att tolka religion på, jag vet mer om en helt vanlig familj som hamnar i en skärseld mellan hopp och förtvivlan och jag vet lite mer om ungdomars utsatthet och känslighet för att bli påverkade av tyvärr även onda krafter. Tack Åsne Seierstad! Första avslutade boken för året blev den.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar