fredag 27 april 2012

Liv i lokalen

Här i byn där jag bor finns ett stort rött gammalt föreningshus. Där har många dansanta slagit klackarna i taket, revyrävar charmat sin publik, skolelever sjungit julsånger så att taket lättat och säkert en och annan hittat en vän. De senaste trettio åren har aktiviteten i lokalen inte varit så riklig, tyvärr. Det har på sin höjd varit tre - fyra tillställningar per år och resten av årets dagar har huset gapat tomt. I vintras färdigställdes renoveringen av övervåningen till ett mera modernt utrymme. I huvudsak är det en samlingsplats för byns barn och ungdomar men alla i byn och även övriga är välkomna att vistas här. De senaste fem månaderna har lokalens användningsgrad och då särskilt övervåningens ökat radikalt. Nu är huset i användning minst tre - fyra gånger per vecka. Öppet hus-kvällar för barn och ungdomar, mamma-barn träffar och föreningsmöten ger återigen liv i lokalen och möjligheterna att använda "byns vardagsrum" är ännu många. Jag tycker att det är så roligt att huset är i bruk! Här skall vi träffas, umgås, odla vårt sociala kapital och stärka samhörighet och sammanhållning. Idag fick jag på förmiddagen dricka kaffe och leka där med andra pratglada mammor och mysiga, busiga barn och ikväll har jag hängt med ungdomarna och kollat film.

Bilderna hämtade från www.harrstrom.fi


3 kommentarer:

  1. Åh, vad jag gillar den nya benämningen byns vardagsrum. Så är det! :)

    SvaraRadera
  2. Vilka dagar, tider är det mamma-barn träffar där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har träffats på fredagar mellan 10-12.

      Radera