onsdag 7 november 2012

Lars Kepler

Jag har läst de tre deckarna Hypnotisören, Paganinikontraktet och Eldvittnet av pseudonymen Lars Kepler och gillat dem alla. Nu på förmiddagen medverkade det gifta författarparet Alexandra och Alexander Ahndoril som står bakom pseudonymen i "Malou efter tio" och pratade om sin fjärde bok, "Sandmannen", som nu finns i butikerna. Jag blev förståss riktigt sugen på att få den i mina händer och sugas in i den skrämmande historien. Malou som hade läst den, rekommenderade att man hade sällskap när man läste den och precis så var det för mig med Hypnotisören och Eldvittnet också. De var båda så skrämmande och spännande att jag endera måste läsa i dagsljus eller så måste Michael vara vaken i samma rum som mig.
 
Jag har inte sett filmen Hypnotisören som går på bio och tror att jag låter bli också tills den kommer på tv. Böcker som blir film har aldrig riktigt fungerat för mig, i varje fall inte om jag läst boken innan. Kanske det skulle vara bättre om man såg filmen först och så skulle boken bli som en fördjupning av filmen... men oftast kommer ju böckerna först. Till exempel Milleniumböckerna tyckte jag ju också var riktigt bra, men där tycker jag att filmerna bara kändes som en förenklad, hackigare och mer intetsägande version. Jag tyckte att det var synd om Michael när vi såg filmerna tillsammans eftersom han inte läst böckerna så gick han ju miste om så mycket av historien och bakgrunden.

4 kommentarer:

  1. Håller riktigt med dig! Böcker som blivit film är ingen hit. Jag väntar också på den nya boken av Kepler.
    Skräp att jag missade Efter tio, kunnat sett det idag eftersom jag hade ledig förmiddag :)

    Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt med ledig förmiddag! Kanske Sandmannen får bli årets farsdagspresent och så läser man den själv först?! :)

      Radera
  2. Jag fick Sandmannen i min hand idag. Via Adlibris kunde man förhandsbeställa den, så jag är LYCKLIG! Har läst de föregående böckerna och Eldvittnen slutade på ett så spännande sätt att jag bara måste läsa vidare, snabbt! :) Håller med dej om att böckerna alltid är bättre än filmerna. Tror det har att göra med att när man läser så målar man upp personer och miljö själv och sedan när man ser filmen så stämmer det ju inte med det man tänkt sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckans ost! Hoppas den är riktigt bra!

      Radera