söndag 3 januari 2016

En handfull vingar

En handfull vingar är titeln på min senast lästa roman. En roman som varvar historisk verklighet med biografiska inslag ur systrarna Grimkés liv i Amerikas sydstater under 1800-talets första hälft. Boken beskriver slaveriets verklighet, ifrågasätter normaliteten och får mitt hjärta att slå ytterligare några slag för jämlikhet människor emellan, oberoende färg eller kön. 

På grund av att jag har svårt att få till långa läspass så har det tagit mig rätt lång tid att komma till slut i denna bok, men igår när jag läste de sista sidorna blev jag lite ledsen över att jag kommit till slutet i boken. Men den kamp som förs av systrarna i boken är fortfarande lika aktuell även om kanske de värsta mest synbara symtomen av rasismen och könsdiskrimineringen inte utövas lika offentligt längre. Vi lever dock fortfarande i ett normsamhälle där dessa gamla sterotypiska bilder fortfarande har fotfäste och sätter prägel på hur liv utformas för kvinnor, män, mörka, ljusa och gula. 

Boken, som är skriven av amerikanskan Sue Monk Kidd, är otroligt viktig och vacker. För att citera Oprah Winfrey "Mästerlig". Den svenska översättningen är gjord av Korsnäsfödda Matilda Södergran, vilket gjorde läsningen än mer intressant, och jag har flertalet gånger förälskat mig i hennes val av ord och formuleringar. 

Boken lämnar mig med en känsla av stor vördnad för dessa kvinnorättskämpar som förde kampen mot slaveriet som pågick i deras eget hem, som ifrågasatte de oskrivna lagarna, som gav upp sin egen trygga värld och ägnade sina liv åt att göra livet bättre för andra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar