torsdag 13 december 2012

Adventskalendrar

Jag minns själv väldigt bra från min egen barndom hur spännande och förväntansfullt hela december var. Det var en speciell stund varje morgon fram till jul när kalendrarna skulle öppnas och dagarna räknas ner. Med mamma sittandes på sängkanten så sökte vi fram dagens datum och tittade vad som gömdes bakom luckorna. Inne i köket på väggen hängde också en hemmagjord kalender av tändsticksaskar dekorerade med glansbilder som varje morgon bjöd på någon liten överraskning. Jag minns ju alldeles särskilt bra den morgonen när där hängde en bit länkkorv paketerad i en glödlampslåda. Så sånt kan också små tomtenissar komma med på natten.
 
Här hemma hos oss ser nu traditionen och rutinen rätt likadan ut. På morgonen när vi vaknar gäller det först att kolla om nissen varit på besök under natten och fyllt på i kalendergranen med någon liten påse... och det är bara en morgon han missat och det var ju för att mor i huset var ut och svirade på natten så ingen tomtenisse vågade sig på besök när inte alla var i säng... Sen har vi väl 7-8 papperskalendrar som det gäller att hitta rätt lucka på också.
 
På kvällen plockar vi fram en lite annorlunda adventskalender som jag faktiskt tycker är riktigt, riktigt bra. Den här fick vi hemskickad till oss från Barnens bokklubb och nu får vi läsa ett kapitel varje kväll ända fram till jul och det blir bara mer och mer spännande.
 
 

1 kommentar:

  1. Vilken jättefin bok! En sådan skulle jag också vilja ha haft!

    SvaraRadera