söndag 2 december 2012

Ett av få, men ändå

Avslutade den här lilla juls- och första adventshelgen med ett kyrkobesök. Församlingen ordnade familjegudstjänst vid klockan sex ikväll. Ungefär sedan Wilmer var kring året har han och jag haft som vana att besöka kyrkan någon gång per år. Mest har det ju varit vid jul och påsk när det ordnats gudstjänster med lite lättsammare innehåll och mer lämpat för barn. Med lite ätbara mutor i fickan så har vi faktiskt lyckats hålla oss i bänken, lyssna till musiken, se på tavlorna, ljusen och prästen i den här hela timmen.
 
Jag är inte särskilt utövande i tron, men har helt klart en tro. Och det är inget jag tycker att jag vill eller kan precisera desto mer här. Men jag för mer än gärna vidare uppfattningen om att man får tro på övernaturligheter och andliga väsen och dessutom gillar jag traditioner som går bakåt i historien och ger oss en känsla av gemenskap med tidigare generationer. För mig ger traditionen en slags trygghetskänsla och stabil grund att stå på i en annars snabb och föränderlig värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar