tisdag 25 december 2012

(Frid) och fröjd i jul

Just nu har vi det riktigt fridfullt, den lilla sover och Wilmer tittar på ett dussin nakna karlar i Ronja Rövardotter. Igår var anspänningen aningen högre hos både barn och mor men sen när julbordet hade satt sig i magen och tomten hade levererat så lade sig lugnet och vi somnade in rätt snabbt allihopa efter att gästerna tackat för sig och åkt hem.
 
Många paket kom tomtefar och -mor med och ungarna var inte ett dugg rädda eller försiktiga. Det hade jag dock inte heller förväntat mig av den äldre, men jag tänkte iallafall att kanske Tilde skulle vara lite avvaktande, men nej nej! Hon har ju en läromästare av rang så hon fattade snabbt galoppen och slet nästan paketen ur tomtehänderna och tog sig till och med fram och började gräva i säcken själv. Båda två fick toppengrejer som åtminstone den här morgonen och förmiddagen har hållit dem och även oss föräldrar sysselsatta.
 
Lite otippat kanske, men en av Wilmers större favoriter var den här boken nedan. En fågelbok med fåglarnas kvitter, skränande och hoande att lyssna på. Hittills är ugglorna populärast.
 
 
Själv fick jag ju de finaste hemstickade sockor jag hittills haft på mina fötter och en välbehövlig husgris. Idag göder jag mig med massor av rocky road framom julskinkan och så borde jag nu ta och vispa till en tårtsmet inför morgondagens ettårskalas och paktera upp husgrisen så att den får börja göra lite nytta under borden.
 

Frid och Fröjd i fortsättnigen till er också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar