fredag 21 december 2012

Leksakstipset i sista minuten

Så här i juletid och den sista julklappsruschen så lämnade jag att fundera lite på vad som i leksaksväg har gått bäst hem här hos oss. Jag skulle inte påstå att Wilmer är en som leker med sina leksaker särskilt mycket utan det mesta av det som vi redan hunnit samla på oss så ligger nog mest bara och dräller längs golvet. Sen är det ju en hel del av dessa billiga plastgrejer som man bara hinner få ur förpackningen innan ett hjul eller annat lossnat och grejen är söndrig... man blir ju bara så irriterad och tänker att aldrig mer skall vi köpa hem något sånt där skrot.
 
Nåjaa, jag tänkte ju att jag skulle berätta om vad som jag tycker har varit de saker som mest sysselsatt honom de senaste två åren alltså ungefär sedan han var ett och ett halvt år och fortfarande sysselsätter. Duplolego är väl värt sitt pris enligt mig, det går inte sönder, barnet får skapa egna kreationer med sin fantasi och jag kan intyga att det blir bara mer avancerat vart efter barnet blir äldre. Sen är ju lego också en sådan där grej som jag själv kan tänka mig att sitta ner och pyssla med en stund fast jag annars inte är så särskilt lekvillig av mig. En stor låda med duploklossar och en stor platta att bygga på är enligt mig en julklapp med lite livslängd åt en ett- tvååring.
 
Det som jag kom på som andra sak som har hängt med de senaste två åren också är Wilmers djurpark bestående av en massa plastdjur av olika slag. Till en början var det ett led i att lära sig djurens namn och läten, men sedan dess har de hängt med i leken lite överallt och är fortfarande ett viktigt inslag i vår vardag. Det är en rätt billig sak att införskaffa och man kan lätt utöka djurparksutbudet efter hand. Till exempel nu i december så har Wilmer utökat sin djurpark med olika havsdjur som delfin, sköldpadda, späckhuggare m.fl. genom att adventskalenderpåsarna har innehållit fler plastdjur. Plastdjuren plockar han upp och radar dem i fina rader, leker zoo och djursjukhus, ibland utspelas också en del slagsmål djuren emellan precis som i det vilda livet.
 
Duploklossarna och plastdjuren går också bra att kombinera tillsammans i leken. Med hjälp av klossarna byggs det ladugårdar, zoo, sjukhus och hagar och så är det bara för djuren att flytta in!
 
Så om du ännu inte har julklappsuppköpen klara så är det här ett tips från mig, och så här sista dagarna före jul så brukar ju butikerna börja sänka priserna också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar