tisdag 1 januari 2013

Sammanfattat året som gått!

Nyårsafton kom och gick! Vi hade en trevlig kväll här hemma med vänner och barnen. Åt gott, smälte tenn och några raketer och sprakastickor avfyrades också, allt innan tolvslaget. Det finns liksom ingen idé att dra ut på spänningen tills trötta barn helt och hållet tappar greppet. Tänkte att jag med hjälp av den lista som jag hittade hos UnderbaraClara sammanfatta året som gått och se framemot ett nytt!

Gjorde du något 2012 som du aldrig gjort förut?
Säkert en hel del med saker skulle jag tro! Mest kännspakt för året har ju varit att Tilde flyttade in huset dagen före nyårsafton 2011 och att jag sen dess har haft två små barn i mitt liv och min vardag. 2012 var året när jag började blogga, det har jag aldrig gjort förrut. 2012 var året jag för första gången började engagera mig mer politiskt aktivt och inte bara hemma runt kök- och soffbordet. Så helt klart bjöd året på nya erfarenheter.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar?
Flera barn föddes under 2012 i vän- och bekantskapskretsen.

Dog någon som stod dig nära?
Ingen av mina närmsta lämnade jordelivet detta år, tack för det!

Vilka länder besökte du?
Inga längre utlandsresor gjordes under året, men två besök till grannlandet Sverige blev det. En semesterresa i juli med vännerna till Kolmården och Stockholm och i november ett besök till systeryster med familj i Skultuna.

Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013?
Jag har nog ibland saknat mina arbetskamrater och det viktiga utbytet och sociala gemenskapen som de bidrar med och det vet jag ju att jag kommer att få mer av under 2013.

Vilket datum från år 2012 kommer du alltid att minnas?
Kan inte komma på något riktigt speciellt datum som etsat sig fast. Barnens födelsedagar är ju förstås dagar man minns!

Vad var din största framgång 2012?
Framgång kan mätas på så olika sätt. Men jag är ju väldigt glad över att jag och mannen har hållit ihop familjen och känner att vi kan se framemot ett nytt år tillsammans alla fyra.

Största misstaget?
Många små misstag gör jag hela tiden, men det största misstaget jag gjort kan jag inte riktigt sätta fingret på.

Bästa köpet?
Det här har verkligen inte varit ett år med särskilt mycket shopping, men i Tammerfors på Ideapark köpte jag en längre modell allvädersjacka i lila som jag verkligen använt och njutit av att använda.

Vad spenderade du mest pengar på?
Helt klart huslånet.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Ungarna titt som tätt, däremellan de även gör en rätt förbannad och mäkta irriterad.

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2012?
Svårt att säga, jag gillar så mycket musik. Men versionerna från årets "Så mycket bättre" kommer ju nog att förknippas med 2012.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gladare skulle jag nog säga. Stundvis elakare och gapigare än tidigare år också, men skulle inte påstå att jag gått runt och varit ledsen.

Vad önskar du att du gjort mer?
Satsat lite mer tid på vårt parförhållande och visat uppskattning mot honom. Bjudit hem lite mer gäster och umgåtts ännu mer med vänner.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Skrikit, härjat, varit sur och irriterad.

Blev du kär i år?
Jaa, mest i barnen men lite mer i mannen också.

Favoritprogram på TV?
Har tittat lite på tv detta år. Nätet och allt det bjuder har nästan helt ersatt tv-tittandet. Men "Så mycket bättre" är en favorit.

Bästa boken du läste i år?
Har läst alldeles för lite böcker under året, men när orken och tiden inte finns så blir det så. Men i början av året läste jag ju Keplers "Eldvittnet" och den var bra. Just nu väntar jag på att pappa skall avsluta "Sandmannen" så att jag får ta över den då.

Något du önskade dig och fick?
Ett avtal med jobbet om 50% arbetstid för åtminstone första hälften av 2013.

Något du önskade dig och inte fick?
Nej, det känns inte så.

Vad gjorde du på din födelsedag 2012?
Fyllde 30 år och firade väldigt stillsamt med en veckas gammal bebis i hemmets lugna vrå med familjen.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Att alla mina nära och kära skulle fått vara friska och lyckliga.

Vad fick dig att må bra?
Glada barn, umgänge med vänner, träffar med mina tjejgäng, bloggandet, att engagera mig för sånt som jag tycker är viktigt, promenader i naturen, dagar till havs, att momma och moffa finns här alldeles nära, god mat, rött vin och mannens tålamod med mig. Och mycket mer, t.ex. popcorn, vacker musik, en bra bok...

Vem saknade du?
Storebror i himmelen saknar jag lite nu som då, undrar hur det skulle varit om du fanns här. Syster med familj saknar jag också ibland för att ni bor lite för långt borta för att vi skulle kunna umgås till vardags.

De bästa nya människorna du träffade?
Har inte träffat så många helt nya bekantskaper detta år, antagligen för att jag mest rört mig i trakterna här hemma. Men är glad över de som jag lärt känna bättre och fått en djupare vänskap med än tidigare.

Högsta önskan just nu?
Att hitta balans och rytm i den nya vardagen som året 2013 kommer med. Och att vi och mina närmsta får vara friska och må gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar