torsdag 23 februari 2012

And now she smiles

Jag är helt klart lite lätt skadad eller kan det vara så att de flesta mammor lider av samma sak? Jag har väntat och väntat på att hon skall börja le medvetet mot oss (det sociala leendet som det heter). Överallt har jag läst att det oftast inträffar vid 6 veckors ålder, men kan naturligtvis komma tidigare för en del och senare för andra. Nåjaa, sen 6 veckors dagen har jag lockat och pockat lilltjejen för att få se några tecken på leenden, men nej nej. Hon har snarare vänt bort blicken och ignorerat mig helt. Den oroliga mamma jag är så börjar jag genast fantisera om vad som är fel... googlar och läser om det ena och det andra... och oroar mig mer...

I måndags blev hon 8 veckor och de senaste dagarna har hon spruckit upp i leenden några gånger. Hittills verkar hon nog inte vara riktigt generös med det hela, men jag drar iallafall en lättnadens suck och mår gott. En liten spädis är ju ganska långt som ett litet paket som man vårdar, sköter, ger och ger, men inte får så mycket tillbaka. Men nu har vårt sociala samspel med ömsesidigt givande och tagande inletts och det känns underbart.

Och nu lockar vår alldeles egna prinsessa på min uppmärksamhet!

Och i Sverige har man också fullt upp! :)

1 kommentar:

  1. Jeee säger hon och lägger till i favoriterna. :)

    SvaraRadera