onsdag 29 februari 2012

Amma eller inte?

Kollade tack vare tips av en god vän in Kvällsöppet på tv4 härom kvällen, finns också att ses på tv4 play. Det var den debatten som efter en del grunnande fram och tillbaka gjorde att jag tog mig mod att hoppa med huvudet före rakt in i den känsliga frågan om amning. Känns ju väldigt aktuellt för mig, som i skrivande stund har min två månaders baby i bärselen fram på bröstet.

Enligt programmet tycks det råda amningshets i Sverige, man använde t.o.m. uttrycket "amningstalibaner", alltså att amning många gånger presenteras som det enda och rätta alternativet. Av mina egna erfarenheter av kontakten med mödra- och barnrådgivningen här, så tycker jag inte att man varit lika "fanatiska" så att säga. Frågorna man möter av omgivningen som nybliven mamma är också ofta av typen: "Du ammar?!"(fråga/påstående). Vilket i sig sätter en väldig press på den mamma som av orsak eller annan inte gör det. Känns som att man måste ha världens bästa förklaring till varför man inte ammar, räcker absolut inte med ett nekande svar.

I Kvällsöppet var ju nog ändå den vinnande åsikten att det är upp till var och en att välja om man vill amma eller flaskmata sitt barn, och precis det samma tycker jag. Alla mammor och barn är olika och ingen kan säga vad som är bäst för någon annan. Men för att lindra det dåliga samvetet som många icke-ammande mammor dras med vore det väl skäl att också presentera de olika alternativens för- och nackdelar, så att man skulle ha en vettig möjlighet att välja vad som känns rätt för en själv. Som amningen presenteras för gravida och nyblivna mammor idag så känns flaskmatningen helt klart som det sämre alternativet och att du isåfall väljer bort det bästa du kan ge ditt barn, Huujeda mej!

Nu tänkte jag berätta lite om de fördelar jag sett med flaskmatning, fördelarna med amning har vi väl hört iallafall. Föräldrarna kan mycket mer dela på ansvaret gällande matandet, vilket till en början är ganska mycket det enda man tycker att man har ge till sitt lilla nyfödda barn, vilket ger anknytningsmöjligheter för båda föräldrarna. Större frihet för mamman eftersom att pappan också kan erbjuda tröst och mat. Sen tror jag inte alls att modersmjölkersättningen är sämre än bröstmjölken utan kanske t.o.m. av bättre kvalitet med tanke på alla tillsatsämnen och kemikalier vi får i oss via maten idag. Båda mina små har sovit väldigt bra och det tror jag också har att göra med att de från flaskan har ätit sig mätta. Min erfarenhet är att bröstet lätt blir ett ställe där man ligger och myser och smuttar bara lite grann, istället för att först äta sig mätt och sen mysa nära mamma/pappa. Hittills har vi inte heller några allergier på småttingarna, vet att de kan komma  ännu, men iallafall.

Jag var också innan jag blev mamma inställd på att amma, eftersom det är vad man tror man skall göra. Men båda våra barn föddes små ca 2500g, och hade också andra komplikationer som var viktiga att åtgärda först, så amningen var inte prioritet ett. De sondmatades och flaskmatades på sjukhuset och vi försökte också få amningen att fungera, men det krävde mycket kraft och energi av småttingarna och mig så flaskan har varit ett fullgott alternativ. Just nu kombinerar jag lite av allt, ammar på natten och morgonen, pumpar någon gång per dag och ger via flaska och ger modersmjölkersättning till om det behövs. Kan inte säga hur jag skulle göra med eventuellt barn nummer 3, det måste den situationen och barnet avgöra! Men jag tänker inte ha dåligt samvete över att mata med flaska.

Det här är min syn på amningsfrågan, varsågod alla ni andra att komma med kommentarer. Gärna andra fördelar och nackdelar för både amning och flaskmatning. Sen kan vi väl alla vara överens om att var och en har rätt att göra som de vill utan att behöva känna sig ifrågasatta.

6 kommentarer:

  1. Känslig fråga det där minst sagt. Jag kan komma med erfarenhet från Norge där vi är. Här finns det lite av varje när det kommer till vägledare inom vården. På BB var det väldig fokus på amning och det presenterades som alternativ ett och som det bästa alternativet. Vår lilla var ockå liten när hon föddes och orkade kanske inte helt amma eller säga till när hon var hungrig i början. Det resulterade i att hon inte gick upp tillräckligt i vikt. Vi ammade, pumpade och gav till slut också ersättning. Efter att vi kom hem gick hon inte heller upp i vikt enbart genom amning och vi började ge flaska ett par gånger om dagen. Vår "rådgivningstant" är helt annorlunda än barnmorskorna på BB och säger att jag ska sluta ta stress, amma och ge flaska tills ungen är mätt och nöjd. Huvudsaken måste ju vara att barnet får i sig mat och inte varifrån maten kommer.

    Hade såklart i början dåligt samvete, tyckte att jag inte räckte till men har nu insett att det är helt värdelöst att sparka på sig själv. Då vinner amningstalibanerna ;) Prioritet 1 måste vara att barnet får näring och inte att man stressar ihjäl över amningens vara eller inte vara.

    Och grattis till tjejen :) Såg att Sara fått en kille igår, det är barn överallt nu!

    - Irene -

    SvaraRadera
  2. Tack! Joo, verkligen mycke bebisar på G i bekantskapskretsen nu! :) Helt klart viktigast att de får mat i sig, sen inte lika viktigt på vilket sätt! Vill bara att man också skall prata om alternativ till amning för att man som nybliven mamma skall veta att det finns andra sätt som är lika bra. Ha det bra ni med!

    SvaraRadera
  3. Håller med mycket som du skriver, finns nog en viss amningshysteri här oxå...Huvudsaken att babyn e mätt skulle jag säja. Har själv jobbat inom barnrådgivningen för nåt år sen och är ingen "amning=enda aletnativet"-förespråkare. Det finns för-och nackdelar med båda och nog har jag märkt att barn som får tillägg sover bättre på det. Har hört en läkare som läst forskning om amning där det framkom att babyn har mest nytta av modersmjölk de första 4 månaderna! Efter det börjar ju många barn äta potatis, gröt/välling osv så då ska ju det mest näringsrika komma därifrån. Jag helammade min son 4 mån, morgon och kväll tills han var 6mån och inga allergier här! Man gör så gott man kan och det räcker!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, huvudsaken babyn är mätt och belåten! :)

      Radera
  4. Mjölk som mjölk! Jag får frågor som "Men ammar du ännu?! När ska du sluta då?" så man ska tydligen inte amma för länge heller enligt folket. Om de tycker att man först ska amma och sen ge ersättning så då spelar det väl ingen roll hur man gör? Eftersom dottern är allergisk och jag har mjölk kan jag väl lika bra amma än att köpa dyr ersättning från apoteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt inlägg! Det är tydligen känsligt och värt att påpekas i båda ändarna det här. :) Klart att du ska amma så länge det känns rätt för er!

      Radera