torsdag 28 februari 2013

Sova hela natten?

Jag var riktigt trött igårkväll. Vi lade Tilde vid åtta och sen kröp jag ner på soffan under filten och somnade nästan genast. Jag var vaken någon minut under kvällen för att höra lite smått om skidåkarnas hemoglobinvärden i Uppdrag granskning, men sov sen vidare. Vid klockan ett inatt vaknade jag med ansiktet skrynkligt som ett russin och det tog en god stund innan jag fattade att jag fortfarande var kvar i soffan. Jag fick mig förflyttad till sängen men där var det då i sin tur omöjligt att hitta John Blund igen. Tankarna snurrade och varken knoppen eller kroppen hittade ro. Visst har vi fullmåne nu igen?! Vet inte hur länge jag låg och var vaken, men det slutade i varje fall med att jag satte dynan i fotändan och vände på steken så att säga. Det brukar hjälpa mig när jag har svårt att somna, att bryta det vanliga mönstret på något vis. Det hjälpte nog inatt också, så någon timme sömn blev det nog på morgonsidan också.

Alltså hos oss är det jag som skulle behöva lite av Anna Wahlgrens kur "Sova hela natten", för barnen de sover i huvudsak nätterna igenom utan mycket mankemang.

3 kommentarer:

  1. Samma här! Och att somna på soffan varje kväll är jätteskönt, men sen kan man inte somna om när man väl hittar sängen och det är mindre skönt! Går jag och sova min vanliga tid somnar jag bra, men vaknar jag av någon anledning efter kl. 02 på natten har jag ytterst svårt att somna om. Många är de nätterna jag legat vaken sen kl. 04. Och inte bara då det är fullmåne. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja usch, inte alls roligt att ligga vaken på nätterna. För mig blir varje litet orosmoln och problem stora och övermäktiga nattetid och det är delvis det som gör att jag inte slappnar av igen efter att hjärnan börjat arbeta på högvarv.

      Radera